10 augustus ’20 Hittegolf

Wat is uitdroging?
Meer dan de helft van het lichaam bestaat uit water. Vocht is heel belangrijk voor uw gezondheid, bijvoorbeeld voor de bloedsomloop, de spijsvertering, de werking van hart en nieren en het reguleren van uw lichaamstemperatuur. Uitdroging is een tekort aan water in het lichaam. Dit kan komen door te weinig vochtinname, te veel vochtverlies of een combinatie van beide. Als u vocht verliest, verliest u vaak ook zouten en voedingsstoffen. Mensen die ouder zijn dan 70 jaar hebben meer kans op uitdroging.

Wat merk je?
Signalen van uitdroging kunnen zijn:
niet of weinig plassen, donkere urine en dorst
droge mond en tong, hoofdpijn
snelle ademhaling, snelle hartslag,
diepliggende ogen
koude armen en benen
weinig of niet transpireren, terwijl het warm is
verminderde elasticiteit van de huid
lusteloosheid, neiging flauw te vallen,
verwardheid, sufheid

Ook afvallen kan een teken van uitdroging zijn. Het gaat dan om meer dan 1 kilo gewichtsverlies per dag.

Wat kan je doen?
Zorg dat u voldoende blijft drinken. Drink ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht per dag. Houd altijd een glas of een flesje water in de buurt en neem regelmatig een slok. Plast u duidelijk minder dan u normaal doet? Of is uw urine donkergeel? Dan is het goed om extra te drinken. Eet ook groenten en fruit, want daarin zit ook veel water.

Bron: Thuisarts.nl

#ouderenzorg #hitteplan #dehydratie #water #fruit #groenten #luchtigkleden #wijkverpleging #chillen